[BLOG] Maaltijdcheques enkel voor duurzame werknemers
 

Hrcheckup helpt de KMO's bij de optimalisering van hun personeelsbeleid om maximaal in orde te zijn met de sociale wetgeving, efficiënt en betaalbaar. 




Maaltijdcheques enkel voor duurzame werknemers

Verhaal uit de praktijk:

Een Kmo kent maaltijdcheques toe aan zijn werknemers met een vast contract. Hij werkt ook vaak met interims maar voor hen worden geen maaltijdcheques voorzien. Voor die paar weken toch geen elektronische maaktijdchequekaart aankopen en activeren is de redenering. Een interim van lange duur eist echter na afloop van zijn contract via de vakbond een regularisatie. In eerste aanleg houdt het argument van een vast contract nog stand, maar in beroep krijgt de werkgever ongelijk en moet hij alle interims compenseren op het vlak van de maaltijdcheques. Arbeidshof Gent, 08.10.2018, uitspraak was contra de werkgever.

De wetgeving:

Het arbeidshof baseerde zich op 2 wetten. Enerzijds de Wet op de uitzendarbeid met gelijk loon voor werk in hoofde van elke interimaris, en anderzijds de Wet inzake non-discriminatie van werknemers met een contract voor bepaalde tijd. Volgens het hof was de bedrijfs cao die de maaltijdcheques enkel voorbehield aan werknemers met een contract voor onbepaalde duur dus nietig, zodat ook werknemers met een contract voor bepaalde duur of interims maaltijdcheques moeten krijgen. Het hof kende een vervangende schadevergoeding toe. Lees verder in de tips hoe je dit kan omzeilen.




Tips:

  • Het is wél mogelijk om een anciënniteitsvoorwaarde te hanteren in een cao of in individuele overeenkomsten waarmee u de maaltijdcheques toekent. Zo kan je bv. bepalen dat men pas recht krijgt op de cheques na 3 of 6 maanden dienst. Op die manier krijgen de werknemers met een vast contract, voor bepaalde tijd én de interims, pas na verloop van tijd ook maaktijdcheques, als ze hun "trouw" aan het bedrijf bewezen hebben. Want ook "vaste" werknemers kunnen na een paar maanden vertrekken of ontslagen worden, en dan zijn ook alle rompslomp en kosten voor niets geweest. De regel moet wel voor iedere starter gelijk zijn.
  • In kleinere Kmo's regel je dit best via de eerste arbeidsovereenkomst of een contractbijlage. Met een bedrijfs cao haal je immers de vakbond in je huis. Zo een uitstel werkt vaak ook als een retentiemiddel en wordt ervaren als een appreciatie door de extra netto na bv. 6 maanden. Deze techniek raad ik ook aan bij bruto loononderhandelingen. Als het wat scherp op de snee is, kan je contractueel bv. 100 € bruto extra afspreken na een jaar. Dubbel voordeel: stopt de samenwerking, dan is de kost niet gemaakt, en de werknemer zal na een jaar meestal niet aan je deur kloppen voor een opslag want deze ligt al vast.
  • Uitgestelde maaltijdcheques zullen Sodexo, Edenred of Monizze niet graag horen, maar wie betaalt het gelag? Weet ook dat de 3e vermelde partij meestal de goedkoopste is. Zij hebben nooit de investering van papieren cheques moeten dragen. Je moet daarom niet direct veranderen van leverancier maar wel zo mogelijk een betere prijs vragen. Wij kunnen helpen om gratis bij deze 3e een vrijblijvende offerte aan te vragen met verminderde opstartkosten. Dan kan je vergelijken, onderhandelen en beslissen.
  • Uitgestelde maaltijdcheques kan echter niet als je bv. in paritair comité 200 de maaltijdcheques hebt ingevoerd in vervanging van Ecocheques en/of de bruto sectorale premie. Of in sectoren zoals paritair comité 226 (bedienden transport) waar sectoraal maaltijdcheques voorzien worden. In beide gevallen kan je ten hoogste het bedrag faseren, maar daarmee kan je in principe interims niet uitsluiten, hoewel vele Kmo's dit voor korte interim termijnen durven negeren.
  • Kan je toch met uitgestelde maaltijdcheques werken, stem dit eventueel af op de "kosteloze afwervingstermijn" van uw interimkantoor of -kantoren die vaak kandidaten aanreiken. Meestal is dit rond de 6 maanden.
  • Een laatste tip: heeft de nieuwe werknemer nog een maaltijdchequekaart van zijn vorige werkgever van dezelfde leverancier? Overdragen dan, elke kleine besparing helpt.


Dit is wat HRcheckup steeds opvolgt en concreet uitwerkt op HR-vlak, of je nu één werknemer of 100 werknemers in dienst hebt. Betaalbaar, gesubsidieerd en een verzekerde payback. U kan ons vrijblijvend contacteren voor een Hrcheckup op +32 475 44 73 38 of via info@hrcheckup.be.